آدرس بعدی

saitakk4.blogspot.com

سایتک سایتی نه چندان کوچک

۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

وبلاگ نویس براندازی که وزیر کشور تونس شد

به نوشته نیویورك تایمز سلیم عَمامو، وبلاگ نویس و فعال سیاسی و استفاده‌كننده فید توییتری  ،دوهفته پیش در پیام توییتری خود به دوستانش خبر داد كه پلیس به خانه‌اش ریخته‌است. چند ساعت بعد از دستگیری‌اش، این برنامه‌نویس كامپیوتر، موفق شد از طریق برنامه «گوگل لَتیتیود» تلفن همراه خود، محل بازداشتگاه خودش را برای دوستانش مشخص كند. محلی كه از طریق «گوگل لتیتیود» دیده می‌شد این بود: داخل ساختمان ترسناك وزارت كشور تونس
وبلاگ نویس براندازی كه وزیر کشور تونس شد
وبلاگ نویس براندازی كه وزیر کشور تونس شد

به گزارش آینده، آن‌گونه كه «نیویورك تایمز» داستان سلیم را توضیح می‌دهد، روز سه‌شنبه یعنی پنج روز بعد از توییتری كه سلیم از بازداشتگاه زده بود، پیام بعدی توییتر او این بود: «در جلسه وزارتخانه هستم.»

بعد از اعتراض‌ها و تظاهرات گسترده در تونس و عدم موفقیت مأموران امنیتی در سركوب این تظاهركنندگان كه به فرار زین‌العابدین بن علی، دیكتاتور این كشور به خارج از كشور انجامید، نخست‌وزیر تونس روز دوشنبه از تشكیل یك دولت انتقالی خبر داد.

با وجود ادامه كار چند از وزیران دیكتاتور سابق در میان وزیران دولت موقت جدید، اما نام چهره‌هایی تازه در فهرست وزیران از جمله نام سلیم عمامو توجه بسیاری را به خود جلب كرده‌است.


سلیم در مصاحبه‌ای با رادیو فرانسه توضیح داد كه مقامات تنها چند ساعت پیش از اعلام تركیب جدید دولت از او خواستند تا وزیر شود و او كه قصد مشاركت در بهبود وضعیت كشور خود را دارد این پیشنهاد را پذیرفت. او در این مصاحبه گفت: «تونس دست كم ۱۰ سال وقت لازم دارد تا یك دموكراسی باثبات در آن جان بگیرد.»


به نوشته ناظران اینترنتی، سایت‌های برتری كه در جریان دو هفته تظاهرات در تونس، در میان توییت‌بازان تونسی رتبه‌های اول را داشتند به ترتیب عبارتند از: فیس‌بوك، بی‌بی‌سی انگلیسی، یوتیوب، كانال الجزیره انگلیسی، لایوورد، نی‌تایمز، سی‌ان‌ان، توئیت‌پیك و یاهونیوز.


به دموكراسی وقت بدهید

حال كه سلیم عمامو، یكی از بلاگرها و توییت‌بازان قهار تونسی یك‌شبه به مقام وزارت كشور تونس رسیده‌است، جوانان این كشور، آزادی هرچه بیشتر این سایت‌های بین‌المللی و نقش‌آفرینی بیشتر آنها در چرخش اطلاعات را از او انتظار دارند.

اما چند تن از دوستان او توییترهایی منتقدانه هم به او زده‌اند و از این‌كه او پذیرفته در دولت جدید «در كنار قاتلان دولت قبل» بنشیند از او انتقاد كرده‌اند.

اما سلیم عمامو در پاسخ به آنان این‌گونه توییت زده كه «كنار آمدن با این شرایط در این برهه از زمان برای زدن استارت حركت كشور به سوی جلو لازم است.»

اما برخورد او با عناصر رژیم سابق از ساعات اول جلسه كاری‌اش مشهود شد. در آخرین توییتری كه سلیم زده‌است می‌خوانیم كه وزیران بجامانده از رژیم پیشین نسبت به این‌كه او در جلسه كراوات نزده به او اعتراض كرده‌اند.


در حالی كه تظاهرات شدید در خیابان‌های تونس علیه حضور حكومتیان دیكتاتور سابق در میان وزیران دولت انتقالی هم‌چنان ادامه دارد و پرتاب گازهای اشك‌آور هنوز حریف این معترضان نشده، «سلیم بلاگر» در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی از مردم خواسته تا به دموكراسی وقت بدهند و كوشیده تا برای مردم نظر خود درخصوص «درست بودن روش تدریجی و ارجحیت آن بر حركات شدید و انقلابی» را توضیح بدهد.

سلیم در این مصاحبه می‌گوید: «دولت انتقالی فقط دو تا شش ماه سر كار خواهد بود. درخواست قلع و قمع تمامی صاحب‌منصب‌های پیشین واقع‌گرایانه نیست. نمی‌شود همه تازه‌كاران سیاسی مثل من را یك‌شبه وارد دولت كرد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 
Powered by Blogger